Ondanks dat Formule 1-legende Niki Lauda niet meer onder ons is, gaat het F1 seizoen ‘gewoon’ door. Het decor voor komend weekend is het stratencircuit van Monaco. Volgens fans en coureurs één van de mooiste races van het jaar. Omdat inhalen op dit smalle circuit erg lastig is, zijn de kwalificaties in Monaco misschien nog wel belangrijker dan de race. De regels zijn anders in de straten van Monte Carlo: zo vindt op donderdag de vrije training plaats en bedraagt de racelengte slechts 260 kilometer, waar 305 eigenlijk het minimum is. Maar de bookmakers: die blijven hoog inzetten bij het waarderen van de quoteringen met wedden op formule!
Historie
De GP van Monaco vond vanaf 1929 altijd plaats in het Hemelvaartsweekend. Vandaar ook de rustdag op vrijdag. Inmiddels wordt er al enkele jaren niet meer vastgehouden aan het Hemelvaartsweekend, maar de vrije vrijdag is gehandhaafd. Het zou de inwoners van het prinsendom even een dagje rust geven. Niet is minder waar: want als de F1-renstallen pauzeren, is het tijd voor de Formule-2 coureurs, die op vrijdag over het circuit razen.
Angelsaksische overheersing
William Grover-Williams was in 1929 de allereerste winnaar in Monaco. De Brit stuurde zijn Mercedes Benz als beste door de straten en schreef daarmee geschiedenis. De Britten moesten vervolgens tot 1956 wachten alvorens ze weer konden juichen: de legendarisch Stirling Moss won in dat jaar zijn eerste race in het prinsendom om het kunstje in 1960 en 1961 nog een keer over te doen. De Britten domineren sowieso op dit circuit, want Graham Hill – de vader van ex-coureur Damon Hill – pakte in zijn BRM in 1963, 1964, 1965, 1968 en 1969 de champagne. Tussendoor wist landgenoot Jackie Stewart (1966) nog de GP winnend af te sluiten. Stewart won in totaal driemaal in Monaco: ook in 1971 en 1973 was hij de beste. Ook Australië en Nieuw-Zeeland deden het in die jaren opvallend goed. Grote namen als Jack Brabham en Bruce McLaren schreven de GP van Monaco op hun naam in de jaren ’60.
Grote namen
Pas in de jaren zeventig kwam er iets meer diversiteit in de winnaars. De onlangs overleden Niki Lauda uit Oostenrijk begon die reeks midden jaren ’70. Hij won Monaco tweemaal. De dominantie van enkele landen keerde in de jaren ’80 weer terug toen alleen Alain Prost (Frankrijk) en Ayrton Senna (Brazilië) hun bolides als eerste over de streep wisten te rijden. Prost won in ’84, ’85, ’86 en ’87. De inmiddels ook al overleden Senna pakte de zegekrans in 1987, 1989, 1990, 1991, 1992 en 1993. Daarna brak het tijdperk Michael Schumacher aan en inmiddels kunnen we spreken van een Duitse overheersing. Vorig jaar won Daniel Ricciardo – als teamgenoot van Verstappen – weliswaar weer eens namens Australië. In 2017 (Vettel), 2015 (Rosberg), 2014 (Rosberg) en 2013 (opnieuw Rosberg) waren onze oosterburen aan het feest. Duitsland is sowieso de huidige Monaco-koning, want ook in 2011 won dat land dankzij opnieuw Vettel in het prinsendom. En Lewis Hamilton dan? Die won in 2016.
Favorieten
Hamilton is direct één van de grootste favorieten voor de race van komende zondag. De bookmakers keren x 1,90 keer je inleg uit, als de Britse leider in de stand om de wereldtitel, wint. Eindigt hij volgens jou in de Top-3 en speel je daar op? Dan maak je kans op een uitkering van x 1,33 het ingelegde speelbedrag. Neem je liever weinig risico en gok je op een Top-6 klassering? Dan is de odd x 1,14. Winst voor Sebastian Vettel (winnaar in 2017 én 2011) levert x 17,00 keer je inleg op! Voor een GP-overwinning van Valtteri Bottas staat de odd op x 3,50.
Max Verstappen
En hoe zit het met Verstappen? Max heeft niet echt goede ervaring met Monaco: tweemaal niet gefinisht, vorig jaar negende en in 2017 behaalde hij zijn beste klassering door als vijfde te eindigen. De bookies geloven het allemaal wel, volgens hen is de Red Bull-coureur gewoon een kanshebber, al zijn de quoteringen duidelijk hoger dan bij Hamilton. Wint Verstappen, dan krijgen spelers op de Nederlander x 4,50 hun inleg uitbetaald! Een Top-3 klassering is nog altijd x 1,50 keer het ingelegde speelbedrag waard.